Да натисна бутона? Колата се кара сама. Усещането е хубаво. BMW ме докара на Изложението за потребителска електроника тук в Лас Вегас.
И ще разгледам бъдещето на шофирането. Успях ли? Близко ли съм? О, усетих го. Сякаш наистина натиснах бутон.
В тази концептуална кола има холофрафно меню. Работи като прожектира изображение над този панел. И после използва тази камера на кормиления вал, за да определи къде се намира пръста ви. И, когато засече пръста ви на правилното място, използва утразвук
от тези тонколони, за да осигури хаптична обратна връзка Всъщност можеш да го усетиш с пръстите си Като леко бръмчене Но това, което наистина искам да пробвам, е да не шофирам.
Всъщност мога да говоря с камерата. Сигурен ли си, че това е добра идея? Нека ви задам въпрос. Доколко трябва да се доверим на автономна кола?
Тази кола се кара сама Но аз трябва да съм винаги готов да поема управлението по всяко време. Аз съм все още законно отговорен, ако нещо се случи с колата, нали? Да.
Но в следващите години колите ще поемат още и още от отговорността за безопасно шофиране И това навежда на много хора мисълта за моралните дилеми при програмирането на самодвижещи се коли Въпросът е какъв вид етична рамка трябва да програмираме
в автономните коли Така трябва да направи избор: да се отклони наляво в джип или да се отклони надясно в мотоциклет
ОК, значи можем да си представим много странни ситуации, в които автономна кола трябва да направи труден избор Но истинската морална дилема е, че инциденти се случват и в момента. Повече от 30000 души биват убити всяка година само в САЩ
И повече от 2 милиона биват наранявани. И проблема в 94% от катастрофите е шофьорска грешка. През 2015 година половината от всички жертви на пътя
са се случили на магистрали. Значи дори това ниво на технология, което демонстрирахме днес, автономно шофиране на магистрала, би могло да спаси много животи.
Ние още сега избягваме от отговорност по време на шофиране. Използваме телефоните си. През 2014 година разсеяното шофиране е довело до поне 3000 убити и 430000 наранени.
Значи, ако ние не шофираме, да се надяваме, че технологията ще стигне такова ниво, че колите могат да карат вместо нас. Според мен този проблем само ще се влошава.
Когато асансьорите станали автономни, на много хора им станало неудобно от този факт. Били са свикнали да има човек, който да управлява асансьора. Така че трябвало да бъдат направени компримиси. Например големи червени стоп бутони само за да им е удобно на хората.
И успокояващ глас, който да ги пита на кой етаж биха искали да отидат. Знам, че асансьорите имат много по-малко степени на свобода от кола, но дори ако погледнем нещо като самолетите. Самолетите, които летят на пълен автономен режим са всъщност по-сигурни, според проучвания,
от тогава, когато пилотите поемат управлението. Мисля, че моралните дилеми как точно една кола трябва да реагира в малкото проценти от случаи, в които трябва да се направи труден избор, е разсейване от главния проблем.
Автомобили, които се карат сами, без участие на човешка ръка, ние само посочваме посоката, тя ни кара, няма грешки, няма проблеми. Безброй произведения от научната фантастика визират такова бъдеще за нас.
Все говорим за потенциалните предизвикателства, които могат да бъдат в центъра на ситуациите, свързани с автономните автомобили, а не за това в какво самите ние не сме много добри. Глобално жертвите на пъря са десетки хиляди, много от които биха могли да бъдат предотвратени от автономните коли, камиони, автобуси.
Въпросът е каква етична рамка трябва да програмираме в автономните автомобили
Исках (Veritasium) да направя кратко видео за автономните коли от изсвестно време, но все нямах време. Самокаращите се технологични решения биха вече спасили много животи, ако се използваха повече.
Приятно гледане!